
Viola Argus-Zivaljic är legitimerad psykolog, psykoterapeut och specialist i klinisk psykolog och hon undervisar och handleder inom psykoterapi. Här berättar hon om affektskola och man kan använda kunskapen om affekter i sitt arbete.
Vad är skillnaden mellan känslor, affekter och emotioner?
– Tomkins affektteori skiljer på affekter, känslor och emotioner. De är inte utbytbara. Affekten är den biologiska delen av känslan och en affekt kan utlösas utan att man är medveten om den. Känslan är den medvetna upplevelsen av att affekten har utlösts. Vi kan känna till exempel glädje eller ilska och veta om att vi känner det. Emotionen är mycket mer komplicerad och unik hos varje individ. En emotion består av en affekt kombinerat med en känsla, tillsammans med vår egen historia och tidigare erfarenheter. Emotion är alltså affekt och känsla som kopplas till unika minnen, vilket gör emotioner till genuint personliga upplevelser.
Du har skrivit boken, Affektskolan – att lära sig om känslor. Vill du berätta lite om den?
– I boken fördjupar jag mig i den mänskliga upplevelsen av affekter och känslor, med en strävan att förklara den biologiska och psykologiska grunden för våra känslor samt deras avgörande roll i vår relation till oss själva och andra. Jag presenterar en metod, affektskolan, för att öka medvetenheten om affekter som sträcker sig över åtta sessioner à två timmar i grupp, vilken är användbar oberoende av teoretisk inriktning i en behandling. Boken och metoden vänder sig till en bred publik, inklusive kliniska och icke-kliniska grupper samt pedagoger och företagshälsovård, och klargör vikten av att förstå och hantera känslor för hälsa och välbefinnande. Jag hoppas att den bidrar till ökad medvetenhet och användning av affektskolan som metod i olika sammanhang. Jag lyfter fram att våra känsloupplevelser är komplext sammansatta och har djupgående påverkan på oss, oavsett hur vi tolkar dem. Trots detta är kunskapen om biologin och psykologin bakom dessa upplevelser inte allmänt känd.
Vad gör affektskola en bra metod?
– Att den är användbar i så många sammanhang och de som deltar i grupperna som du leder kommer ha stor nytta av affektmedvetenheten. Målsättningen med metoden är att öka individens affektmedvetenhet och därmed uppnå lyhördhet för egna och andras känslor. Man får verktyg för att förstå både sina egna och andras känslor och blir också bättre på att skapa och upprätthålla relationer vilket främjar hälsa hos alla. Du kan använda affektskola inom bl.a. psykiatri, primärvård, rehabilitering, kriminalvård, på smärtklinik, i skolan, inom företagshälsovård, preventiva insatser i arbetslivet och personalutveckling. Det vill säga både kliniska sammanhang och inte och betyder ofta mycket för deltagarna.
Viola undervisar i kursen om psykodynamisk korttidsterapi på den grundläggande psykoterapiutbildning med psykodynamisk inriktning i Malmö.





