Problematisk skolfrånvaro och hemmasittarproblematik

Yh

Problematisk skolfrånvaro och hemmasittarproblematik2024-12-17T10:06:05+01:00

Hemmasittare

Den här kursen ger dig de kunskaper och verktyg du behöver för att arbeta med elever som har problem med skolfrånvaro. Du får lära dig identifiera riskfaktorer för frånvaro och hur du kan arbeta hälsofrämjande och förebyggande för att hjälpa eleverna tillbaka till skolan.

Innehållet fokuserar på både psykosocial hälsa och skolnärvaro. Du lär dig analysera frånvarons orsaker på individ-, grupp- och organisationsnivå, och får praktiska verktyg för att genomföra kartläggningar och insatser. Vi går även igenom hur organisatoriska förutsättningar inom skolan påverkar arbetet och vilka samarbeten som behövs för att skapa långsiktiga förändringar.

Kursen är framtagen för yrkesverksamma inom skola och förskola, som mentorer, pedagoger och resurspersonal. Upplägget är helt på distans, vilket möjliggör flexibelt deltagande, perfekt för dig som arbetar.

Innehåll

Utbildningen omfattar totalt 45 YH-poäng och syftar till att ge fördjupade kunskaper, färdigheter och kompetenser inom arbetet med elever som är i riskzonen för eller befinner sig i problematisk skolfrånvaro. Kursen är utformad för yrkesverksamma inom skola och förskola och består av följande delar:

Teoretiska och praktiska perspektiv på skolfrånvaro:

  • Förståelse för olika typer av skolfrånvaro och dess orsaker.
  • Genomgång av forskningsbaserade teorier och modeller kring skolfrånvaro.

Kartläggning och analys:

  • Metoder för att kartlägga och analysera situationen för elever med skolfrånvaro.
  • Identifiering av riskfaktorer på individ-, grupp- och organisationsnivå.

Främjande insatser:

  • Strategier och metoder för att främja närvaro på individ-, grupp- och enhetsnivå.
  • Utveckling av individuella handlingsplaner för elever med skolfrånvaro.

Samverkan och kommunikation:

  • Effektiva kommunikationsstrategier med elever, vårdnadshavare och professionella inom och utanför skolan.
  • Metoder för samverkan i tvärprofessionella team.

Etiska och professionella förhållningssätt:

  • Reflektion över professionellt och etiskt bemötande i arbetet med skolfrånvaro.
  • Betoning på psykosocial hälsa och hur den kan stödjas genom skolnärvaro.

Mål för utbildningen:

Efter avslutad utbildning ska deltagarna kunna:

  • Kartlägga och analysera situationen för och behoven hos elever med problematisk skolnärvaro.
  • Bedöma, värdera och föreslå olika närvarofrämjande insatser på individ-, grupp- och enhetsnivå.
  • Reflektera över hindrande och främjande faktorer för skolnärvaro och psykosocial hälsa på ett professionellt och etiskt sätt.

Kompetenser och kunskaper

Deltagarna ska ha fördjupade kunskaper om:

  • Riskfaktorer för frånvaroproblematik på individ-, grupp- och organisationsnivå.
  • Kartläggning och problemförståelse.
  • Närvarofrämjande perspektiv och beprövade insatser för att främja skolnärvaro och psykosocial hälsa.
  • Organisatoriska villkor i skolan och dess betydelse för främjande av skolnärvaro och psykosocial hälsa.
  • Regelverk och samverkansformer med elev, vårdnadshavare och olika professioner i och utanför skolan.

Färdigheter

Deltagarna ska efter avslutad utbildning kunna:

  • Arbeta åtgärdande, förebyggande och främjande i samverkan med elever, vårdnadshavare och andra professioner, med fokus på skolnärvaro och psykosocial hälsa.
  • Initiera, strukturera, genomföra och följa upp sociala och psykosociala insatser på individ-, grupp- och organisationsnivå.
  • Fortsätta utveckla sina kunskaper och färdigheter för kontinuerligt lärande och professionell utveckling.

Upplägg

Utbildningen är anpassad för dig som jobbar – du väljer själv när du studerar utifrån dina förutsättningar.
Utbildningen bedrivs genom:

  • Regelbundna live-tillfällen (där allt spelas in och kan ses i efterhand)
  • Självstudier i form av förinspelade föreläsningar, litteratur och annat material
  • Lärarledd studiehandledning, individuellt och i grupp
  • Löpande kunskapskontroller och examinerande moment i form av inlämningsuppgifter, individuellt och i grupp

Målgrupp

Denna utbildning är avsedd för yrkesverksamma inom skola och förskola, inklusive mentorer, pedagoger och resurspersonal som arbetar nära elever.

Behörighet

För att vara behörig till utbildningen krävs grundläggande behörighet, det vill säga en gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper, färdigheter och kompetenser.

Ytterligare behörighetskrav är minst ett års yrkeserfarenhet med omfattning minst halvtid inom relevant område.

Sök med reell kompetens – om du inte uppfyller behörighetskraven

Även annan relevant utbildning och erfarenhet kan tas hänsyn till vid bedömning av din behörighet. Inom yrkeshögskolan är du behörig om vi bedömer att du kan tillgodogöra dig utbildningen.

Vi bedömer din ansökan utifrån reell kompetens om du:

  • inte har en gymnasieexamen eller kan visa intyg från motsvarande utbildning.
  • inte uppfyller de särskilda förkunskapskraven i form av kunskaper från en eller flera kurser i gymnasieskolans nationella program.

Urval

Särskilt prov.

Lärare

Kursen leds av Anna-Karin Arenius som har arbetat som professionell coach och utbildare i coaching inom skola och näringsliv sedan 2007. Hon har många års erfarenhet som lärare i grundskolan och driver sedan 2008 företaget Skolcoacherna. Bakom sig har Anna-Karin en lärarutbildning och en magisterexamen i yrkespedagogisk utbildningsledning. Hon är också ICF Professional Certified Coach (ICF PCC) och författare till boken ”Coachning – ett verktyg för skolan”.

Datum

I maj 2025 meddelas om det blir start hösten 2025.

Inspiration

START

I maj 2025 meddelas om det blir start hösten 2025.

STUDIEFORM

Kort YH-kurs på distans

OMFATTNING

45 YH-poäng

STUDIETAKT

50%

ANTAL UTBILDNINGSPLATSER

40 platser

KOSTNAD

Kostnadsfri och CSN-berättigad

Vill du ha mer information?

Har du frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig på 040-698 6000. Du kan även fylla i formuläret så får du snart mer information om utbildningen.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Relaterade utbildningar

Yrkeshögskolan

Inspiration

Till toppen