Den här YH-kursen ger dig som arbetar inom äldreomsorgen kunskap om centrala teorier och begrepp inom hälsopromotion. Det ger dig en möjlighet att utvecklas och reflektera kring ditt uppdrag och yrkesroll tillsammans med erfarna utbildare från branschen och andra i samma profession.
Den pågående omställningen mot en nära vård och omsorg med fokus på äldres hälsa och delaktighet kräver nya teambaserade, personcentrerade och hälsofrämjande arbetssätt och en förmåga att arbeta i nya vårdmiljöer med digitalt stöd.
Utbildningen ger dig och din arbetsplats verktyg för att
- främja äldres hälsa
- bemöta äldres existentiella frågor
- bryta ofrivillig ensamhet hos äldre
- förebygga psykisk och fysisk ohälsa hos äldre.
En röd tråd under kursen är medveten närvaro och vikten av att ta hand om sig själv för att kunna ge stöd åt andra. Kursen ger en inblick i mindfulness och compassion och genom detta lär vi oss lägga märke till vad som pågår inom oss själva i mötet med andra.
Innehåll
Utbildningen innehåller delar där du lär dig
- det salutogena perspektivet och dess tillämpning inom äldreomsorgen
- att utveckla strategier för att främja psykisk och fysik hälsa hos äldre
- att tillämpa hälsofrämjande insatser baserade på Socialstyrelsens riktlinjer
- om psykisk hälsa och ohälsa hos äldre
- att använda digitala verktyg och hjälpmedel för ökad psykisk hälsa
- ett självreflekterande och utvecklande förhållningssätt för professionella inom äldreomsorgen.
Mål för utbildningen: Hälsofrämjande och förebyggande arbete med äldre
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper om/i
- salutogent perspektiv och dess tillämpning inom äldreomsorgen
- hälsofrämjande, förebyggande och rehabiliterande förhållningssätt
- personcentrerat förhållningssätt
- betydelsen av fysisk aktivitet
- åtgärder för hälsopromotion, prevention samt habilitering/rehabilitering
- fysiska, psykiska och sociala aspekter av det normala åldrandet
- etiska riktlinjer och dilemman vid hantering av psykisk ohälsa
- miljöns betydelse för aktivitet och delaktighet
- teknik och hjälpmedel som kan bidra till att främja hälsa hos äldre.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha färdigheter i att
- att identifiera olika faktorers påverkan på hälsan ur olika perspektiv
- tillämpning av hälsofrämjande och förebyggande insatser för äldre
- användning av teknik och hjälpmedel för ökad fysisk och psykisk hälsa hos äldre.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetenser att
- självständigt och i samverkan tillämpa hälsofrämjande och preventiva insatser för att främja fysisk och psykisk hälsa hos äldre i enlighet med Socialstyrelsens riktlinjer.
Upplägg
Utbildningen är anpassad för dig som jobbar – du väljer själv när du studerar utifrån dina förutsättningar.
Utbildningen bedrivs genom:
- Regelbundna live-tillfällen (där allt spelas in och kan ses i efterhand)
- Självstudier i form av förinspelade föreläsningar, litteratur och annat material
- Lärarledd studiehandledning, individuellt och i grupp
- Löpande kunskapskontroller och examinerande moment i form av inlämningsuppgifter, individuellt och i grupp
Målgrupp
Kursen passar dig som arbetar med vård, stöd och behandling inom äldreomsorgen eller inom friskvårdsbranschen och vill ha en specialisering mot att arbeta med äldre.
Behörighet
För att vara behörig till utbildningen krävs grundläggande behörighet, det vill säga en gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper, färdigheter och kompetenser.
Ytterligare behörighetskrav är minst ett års yrkeserfarenhet med omfattning minst halvtid inom äldreomsorg.
Sök med reell kompetens – om du inte uppfyller behörighetskraven
Även annan relevant utbildning och erfarenhet kan tas hänsyn till vid bedömning av din behörighet. Inom yrkeshögskolan är du behörig om vi bedömer att du kan tillgodogöra dig utbildningen.
Vi bedömer din ansökan utifrån reell kompetens om du:
- inte har en gymnasieexamen eller kan visa intyg från motsvarande utbildning.
- inte uppfyller de särskilda förkunskapskraven i form av kunskaper från en eller flera kurser i gymnasieskolans nationella program.
Urval
Särskilt prov.
Lärare
Under utbildningen kommer ni att möta:
Susanne Perseius är psykiatrisjuksköterska och pedagog inom äldreomsorgen i Kalmar kommun. Hon är mindfulnessinstruktör och använder detta som bas i sitt uppdrag när hon handleder personal i deras uppdrag inom äldreomsorgen. Susanne kommer lotsa oss genom begreppen ”Hälsa i teori och praktik” samt ”Etik med fokus på psykiskt ohälsa”.
Åsa Palmkron Ragnar är specialistläkare i psykiatri och överläkare i Region Skåne. Hon är också författare och har skrivit flertalet böcker inom mindfulness, psykisk hälsa och ohälsa samt om vägar till psykiskt välmående.
Katarina Lundblad är leg. psykoterapeut, leg. hälso- och sjukvårdskurator, traumaterapeut och författare. Tillsammans med Dr Åsa Palmkron Ragnar är Katarina medförfattare till flera böcker i mindfulness och självmedkänsla. Hon har också många års erfarenhet i att hålla kurser, retreater och seminarier i mindfulness & självmedkänsla
Jeanette Johansson Ånmark som är kursansvarig har arbetat med människovårdande uppdrag i över 30 år, hälften av dessa med olika chefsuppdrag. Under de senaste 10 åren har Jeanette arbetat med utbildning och handledning riktat till personal inom LSS, äldreomsorg, socialpsykiatri, skola och socialt arbete. Jeanette är också författare till tre böcker som vänder sig till baspersonal inom vård och omsorg. Jeanette kommer guida oss igenom ”Hälsopromotion” och ”Stödet i vardagen”.
Ni kommer dessutom få möta andra intressanta föreläsare under utbildningen.
Datum
I maj 2025 meddelas om det blir start hösten 2025.