På arbetsmarknaden idag finns ett stort behov av ökad kompetens inom socialt arbete riktat mot unga och kriminalitet. Sverigehälsan har i samarbete med arbetslivet tagit fram den här YH-kursen som ger dig verktyg, metoder och strategier att ha i ditt arbete.
Kursen ger en grundlig orientering och kunskaper om kriminologiska, sociologiska och socialpsykologiska perspektiv på kriminalitet och utanförskap. Du får fördjupade kunskaper inom bemötande, prevention samt stödjande insatser. Andra delar kursen tar upp är barn och ungas uppväxtvillkor och levnadsförhållanden i socioekonomiskt utsatta områden, hur man kan bryta en kriminell livsstil och skapa förutsättningar för barnet/den unge att lämna kriminalitet eller våldsbejakande ideologier.
Efter kursen är du väl förberedd att på ett professionellt sätt möta och arbeta med unga i kriminalitet och utanförskap.
Kursens mål
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper om/i *
- barn och ungas uppväxtvillkor och levnadsförhållanden i socioekonomiskt utsatta områden,
- strukturella mekanismer bakom, och aktuella biopsykosociala perspektiv på, ungdomars delaktighet i gängkriminalitet,
- hur bakgrund i termer av kulturellt, ekonomiskt och socialt kapital har betydelse för barn och ungas uppväxtvillkor och anammande av kriminella beteenden och tankemönster,
- de socialpsykologiska och geopolitiska faktorerna bakom ungas rekrytering till radikala våldsbejakande grupperingar,
- förhållningssätt och strategier för att möta och arbeta med unga i kriminalitet och utanförskap inom verksamheter för vård och omsorg, socialtjänst och skola,
- bedömningsverktyg och metoder i det individinriktade socialt förändringsarbetet med unga kriminalitet och utanförskap, samt
- beprövade samverkansstrategier för brottsförebyggande och brottsreducerande arbete.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha färdigheter i att
- identifiera normer, subkulturer, värderingar och tankesätt som rättfärdigar radikalisering och ungdomsbrottslighet,
- värdera och utarbeta insatser i socialt förändringsarbete riktat mot unga i kriminalitet och utanförskap
- att tillämpa ett förhållningssätt som ger utvecklingsstöd och kunna bemöta barn och unga i sammanhang då det finns behov av både mobiliserande och förebyggande arbete,
- att utifrån förtrogenhet i strukturella och biopsykosociala mekanismer bakom kriminalitet och utanförskap forma lämpliga insatser för unga i kriminalitet och utanförskap,
- att utifrån evidens och beprövad erfarenhet värdera insatser i socialt förändringsarbete riktat mot unga i kriminalitet och utanförskap,
- att verka för att bryta en kriminell livsstil och skapa förutsättningar för unga att lämna kriminalitet eller våldsbejakande ideologier
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetenser att
- att på ett professionellt sätt möta och arbeta relationellt med unga i kriminalitet och utanförskap i verksamheter för vård och omsorg, socialtjänst och skola,
- att arbeta utifrån evidensbaserade metoder för brottsförebyggande och brottsreducering på individuell, grupp- och grannskapsnivå,
- att inta ett professionellt förhållningssätt byggt på de förutsättningar och behovsområden som är aktuella för unga i kriminalitet och utanförskap, samt
- att tillägna sig ytterligare kunskaper och färdigheter för kontinuerligt lärande och professionell utveckling och reflektion inom arbetsområdet.
Upplägg
Utbildningen är anpassad för dig som jobbar – du väljer själv när du studerar utifrån dina förutsättningar.
Utbildningen bedrivs genom:
- Regelbundna live-tillfällen (där allt spelas in och kan ses i efterhand)
- Självstudier i form av förinspelade föreläsningar, litteratur och annat material
- Lärarledd studiehandledning, individuellt och i grupp
- Löpande kunskapskontroller och examinerande moment i form av inlämningsuppgifter, individuellt och i grupp
Målgrupp
Kursen passar främst dig som är yrkesverksam inom vård, omsorg, skola eller socialt arbete där kompetens inom arbete med unga i kriminalitet och utanförskap behövs.
Behörighet och urval
För att vara behörig till utbildningen krävs grundläggande behörighet, det vill säga en gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper, färdigheter och kompetenser.
Ytterligare behörighetskrav är minst ett års yrkeserfarenhet av heltidsarbete inom socialt arbete, hälso- och sjukvård och/eller pedagogiskt inriktat arbete.
Uppfyller du inte behörighetskraven? Sök med reell kompetens
Även annan relevant utbildning och erfarenhet kan tas hänsyn till vid bedömning av din behörighet. Inom yrkeshögskolan är du behörig om vi bedömer att du kan tillgodogöra dig utbildningen.
Vi bedömer din ansökan utifrån reell kompetens om du:
- inte har en gymnasieexamen eller kan visa intyg från motsvarande utbildning.
- inte uppfyller de särskilda förkunskapskraven i form av kunskaper från en eller flera kurser i gymnasieskolans nationella program.
Urval
Särskilt prov.
Lärare
Kursledare är Isabella Miulus, PDT steg-1 terapeut, (A)-CRA terapeut och MINT Inc- samt MINT Nordic-medlem med många års yrkeserfarenhet inom psykiatrin, kriminalvården och missbruksvården.
Datum
I maj 2025 meddelas om det blir start hösten 2025.