Funktionsnedsättningar – kommunikationsstödjande verktyg
Kursen utgör en specialisering inom området funktionsnedsättningar och dess konsekvenser i vardagen för den enskilde. Den behandlar hur kommunikation och stöd kan anpassas till individuella behov utifrån Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) och Tydliggörande pedagogik.
Kursen behandlar även förståelse och kartläggning av begränsningar inom socialt samspel och kommunikation, begränsande upprepade beteenden, koncentrationssvårigheter, kognitiva nedsättningar, bristande impulskontroll och inlärningssvårigheter.
Etik och professionellt förhållningssätt i mötet med den enskilde och dennes nätverk samt författningar, riktlinjer och värdegrund inom funktionshinderområdet ingår också.
Upplägg
Utbildningen är anpassad för dig som jobbar – du väljer själv när du studerar utifrån dina förutsättningar.
Utbildningen bedrivs genom:
- Regelbundna live-tillfällen (där allt spelas in och kan ses i efterhand)
- Självstudier i form av förinspelade föreläsningar, litteratur och annat material
- Lärarledd studiehandledning, individuellt och i grupp
- Löpande kunskapskontroller och examinerande moment i form av inlämningsuppgifter – individuellt och i grupp
Målgrupp
Kursen passar dig som
- arbetar med någon typ av människovårdande yrke där du möter personer med funktionsnedsättningar
- vill utveckla specialiserade och fördjupade kompetenser inom området
Kursens mål
Målet med utbildningen är att utveckla specialiserade och fördjupade kompetenser inom området.
Efter avslutad utbildning ska deltagaren ha kompetenser att:
- skapa förutsättningar för individen att kunna kommunicera samt bli så delaktig och självständig som möjligt livet igenom
- praktisera ett etiskt arbets- och förhållningssätt som främjar den enskildes rätt till kontroll, självbestämmande och delaktighet.
Efter avslutad utbildning ska deltagaren ha kunskaper om/i:
- intellektuella, kognitiva, fysiska och psykiska funktionsnedsättningar samt vilka konsekvenser de får i den enskildes vardag
- kommunikationssvårigheter i samband med funktionsnedsättningar
- kommunikation och kommunikationsutveckling inom funktionshinderområdet
- olika former av alternativ och kompletterande kommunikation och tydliggörande pedagogik
- hälsofrämjande, habiliterande och rehabiliterande arbete vid funktionsnedsättning
- författningar som reglerar funktionshinderområdet samt individens rätt till kommunikation
- etik, värdegrund och professionellt förhållningssätt i arbete inom funktionshinderområdet.
Efter avslutad utbildning ska deltagaren ha färdigheter i att:
- stödja personer med intellektuella, kognitiva, fysiska och psykiska funktionsnedsättningar i olika utvecklingsskeden och faser i livet
- anpassa kommunikation och stöd till den enskildes behov
- tillämpa verktyg inom alternativ och kompletterande kommunikation (akk) samt tydliggörande pedagogik
Behörighet
För att du ska ha möjlighet att uppnå kursmålen och utveckla såväl förhållningssätt och bedömningsförmåga som anpassade kommunikationsstrategier samt ha möjlighet att arbeta inom de aktuella verksamheterna krävs förkunskaper på gymnasial nivå.
Vissa yrkesmässiga erfarenheter från verksamhetsområdet, dvs har förståelse för och inblick i de utmaningar som du kan ställas inför i arbetet med att bemöta och ge stöd till barn, unga och vuxna med funktionsnedsättningar.
Behörighetskrav
För att vara behörig behöver du ha förkunskaper på gymnasial nivå.
E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper
- Hälsopedagogik
- Kommunikation
- Specialpedagogik 1
eller
- Funktionsförmåga och funktionsnedsättning1
- Hälsopedagogik
- Social omsorg 1
och
Minst 1 års sammantagen yrkeserfarenhet från arbete med stöd till personer med funktionsnedsättning.
Reell kompetens – om du inte uppfyller behörighetskraven
Även annan relevant utbildning och erfarenhet kan tas hänsyn till vid bedömningen av din behörighet. Inom yrkeshögskolan är du behörig om vi bedömer att kan tillgodogöra dig utbildningen.
Vi bedömer din ansökan utifrån reell kompetens om du:
- inte har en gymnasieexamen eller kan visa intyg från motsvarande utbildning.
- inte uppfyller de särskilda förkunskapskraven i form av kunskaper från en eller flera kurser i gymnasieskolans nationella program.
Lärare
Jeanette Johansson-Ånmark, utbildningskonsult och verksamhetsutvecklare på Sverigehälsan, leder utbildningen. Utöver den här utbildningen undervisar hon på våra yrkeshögskoleutbildningar, inom lågaffektivt bemötande och NPF och tydliggörande pedagogik. Jeanette har lång yrkeslivserfarenhet av socialt arbete i olika former och när hon inte utbildar på Sverigehälsan är hon konsult på STUDIO III.
Datum
I maj 2025 meddelas om det blir start hösten 2025.