YH-kursen, professionellt bemötande vid svåra påfrestningar och trauma, kombinerar teoretisk fördjupning med praktiska färdigheter, kulturell medvetenhet och yrkesmässig hållbarhet och du lär dig hur man arbetar strukturerat och effektivt med traumabearbetning.
Kursen är en specialisering inom traumaområdet och ger en djupgående förståelse för vad trauma är och hur traumatisering påverkar individer. Den behandlar hur trauma manifesterar sig i beteenden hos barn, unga och vuxna samt hur hjärnan reagerar vid traumatiska upplevelser och hur detta påverkar utveckling, tankar, känslor och beteenden.
Utbildningens mål
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper om/i
- vad trauma är, hur traumatisering uppstår och dess påverkan på individens hjärna, utveckling, tankar, känslor och beteenden,
- hur trauma manifesteras genom beteenden samt hur regleringssvårigheter uppstår och kan identifieras,
- psykotraumatologi, inklusive risk- och skyddsfaktorer som påverkar motståndskraft och psykisk hälsa vid trauma,
- konsekvenser av komplex traumatisering och särskilda behov hos utsatta grupper, såsom flyktingar, HBTQ+-personer, socioekonomiskt utsatta samt individer i samhällsvård,
- kulturella aspekter vid traumaarbete,
- diagnosen PTSD enligt ICD-11 och DSM-5 samt användning av skattningsskalor och grundläggande förståelse av dissociation,
- hur trauma påverkar anknytningsmönster och inlärning samt betydelsen av att skapa en trygg allians,
- sekundär traumatisering, dess påverkan på yrkesverksamma och strategier för egenomsorg och hållbarhet i arbetet, samt
- evidensbaserade traumafokuserade behandlingsmodeller för barn, ungdomar och vuxna, inklusive stabiliserande åtgärder och psykoedukation.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha färdigheter i att
- traumarelaterade beteenden hos barn, unga och vuxna samt bedömning av behov gällande stöd och insatser,
- tillämpning av strategier för att skapa fysisk, relationell, känslomässig och kulturell trygghet i olika miljöer,
- byggandet av förtroendefulla relationer med traumatiserade individer och reflektion över eget förhållningssätt,
- implementering och anpassning av kommunikation i vardaglig interaktion med elever/klienter/brukare samt i riktat behandlingsarbete,
- stöd i utvecklingen av coping-strategier och användning av regleringsstöd som verktyg för att hantera starka känslor,
- användandet av skattningsskalor för PTSD samt förståelse för relevanta psykologiska bedömningsverktyg,
- identifiering och hantering av sekundär traumatisering genom strategier för egenomsorg och hållbarhet i arbetet,
- tillämpning av stabiliserande åtgärder i praktiken för att skapa en säker miljö och stärka individens självreglering,
- genomförande av psykoedukation kring trauma för barn, unga och vuxna samt deras nätverk, samt
- förebyggande och hantering av krisreaktioner genom att hjälpa individen att återfå självkontroll.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetenser att
- professionellt och etiskt arbeta med traumamedveten omsorg och anpassa insatser utifrån individens specifika behov och livssituation,
- självständigt analysera och bedöma trauma och dess effekter på individer för att kunna ge adekvat stöd och behandling,
- arbeta relationsbaserat med traumatiserade barn, unga och vuxna för att skapa förutsättningar för trygghet och utveckling,
- identifiera och vid behov samverka med relevanta aktörer, såsom psykiatri, socialtjänst och andra stödinsatser,
- använda ett evidensbaserat och etiskt förhållningssätt i traumaarbete för att säkerställa att insatserna är verkningsfulla och anpassade till den enskilda individen,
- reflektera över och anpassa det egna bemötandet för att skapa trygghet och tillit hos traumatiserade individer,
- förebygga och hantera egen sekundär traumatisering samt verka för hållbara arbetsmetoder inom yrkesrollen,
- implementera strategier för att hantera akuta krissituationer och stabilisera individer i trauma- och stresspåverkade tillstånd, samt
- arbeta långsiktigt med att stärka individens egna resurser och motståndskraft genom relationsbaserat och psykoedukativt stöd.
Upplägg
Utbildningen är anpassad för dig som jobbar – du väljer själv när du studerar utifrån dina förutsättningar.
Utbildningen bedrivs genom:
- Regelbundna live-tillfällen (där allt spelas in och kan ses i efterhand)
- Självstudier i form av förinspelade föreläsningar, litteratur och annat material
- Lärarledd studiehandledning, individuellt och i grupp
- Löpande kunskapskontroller och examinerande moment i form av inlämningsuppgifter, individuellt och i grupp
Målgrupp
Kursen är framtagen för dig som arbetar inom pedagogisk verksamhet eller verksamhet för behandling eller stöd vid social problematik, missbruk, vård av och stöd för unga inom det sociala området. Till exempel inom HVB, SiS eller inom skolan.
Ur innehållet:
- Du lär dig identifiera risk- och skyddsfaktorer som påverkar motståndskraft och psykisk hälsa.
- Du får kunskap om hur man möter personer med komplex traumatisering, särskilt utsatta grupper såsom flyktingar, HBTQ+-personer, socioekonomiskt utsatta individer och personer inom samhällsvården. En viktig del av utbildningen är att förstå kulturella aspekter och hur dessa påverkar bemötandet av traumatiserade individer.
- Du lär dig om diagnosen PTSD enligt ICD-11och DSM-5, fenomenet dissociation och får insikter i hur trauma påverkar anknytningsmönster och inlärning.
Praktiska färdigheter i stabiliserande åtgärder lärs ut, liksom hur ett traumamedvetet förhållningssätt kan användas där relationen blir ett centralt verktyg i arbetet.
Kursen fokuserar också på sekundär traumatisering och egenomsorg – avgörande för att bevara din egen psykiska hälsa medan du gör skillnad i andras liv. Kursen belyser också hur evidensbaserad traumafokuserad behandling tillämpas och verkar för barn, ungdomar och vuxna.
Maria Lindhe är leg. psykolog och arbetar som lärare på Arizona State University där hon utbildar inom psykologi och stresshantering. Hon arbetade tidigare som studierektor för specialistutbildningen för psykologer och även som klinisk psykolog i privat och offentlig regi.
Behörighet och urval
För att vara behörig till utbildningen krävs grundläggande behörighet, det vill säga en gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper, färdigheter och kompetenser.
Ytterligare behörighetskrav är minst ett års yrkeserfarenhet av heltidsarbete inom pedagogiskt eller socialt arbete inom relevant område, såsom pedagogisk verksamhet eller verksamhet för behandling eller stöd vid social problematik, missbruk, vård av och stöd för unga inom det sociala området.
Uppfyller du inte behörighetskraven? Sök med reell kompetens
Även annan relevant utbildning och erfarenhet kan tas hänsyn till vid bedömning av din behörighet. Inom yrkeshögskolan är du behörig om vi bedömer att du kan tillgodogöra dig utbildningen.
Vi bedömer din ansökan utifrån reell kompetens om du:
- inte har en gymnasieexamen eller kan visa intyg från motsvarande utbildning.
- inte uppfyller de särskilda förkunskapskraven i form av kunskaper från en eller flera kurser i gymnasieskolans nationella program.
Urval
Särskilt prov.
Datum
Distans: 20 oktober 2025 – 25 januari 2026
Ansökan stänger 21 september 2025.