Uppdragsutbildning

Ulf Lidman
Ulf LidmanUtbildare

”Ett gott bemötande – en kompetens som aldrig får försummas.”

Inspelad föreläsning med Ulf Lidman:

Nyckeln till god och nära vård är ett empatiskt bemötande som genomsyrar och kännetecknar allt från första intrycket till den positiva utvärderingen. God och nära vård går inte att uppnå om inte samtliga i  verksamheten sätter individen i fokus. Alla personer vi har förmånen att möta i vårt arbete har rätt till ett bra bemötande.

Ett professionellt och empatiskt bemötande har potentialen att stärka både självkänsla och självförtroende. Det skapar tillit, ökar motivationen och främjar delaktighet. Ett negativt bemötande har dubbel kraft åt motsatt håll och förstärker negativa beteenden och raserar relationen. I grunden handlar allt arbete med andra människor om ett gott bemötande - en kompetens som aldrig får försummas.

Vår endagsutbildning i bemötande ger:

  • En ny förståelse för dig själv och andra och hur du inom ramen för din profession har potential att påverka andra i en positiv riktning

  • Användbara strategier för ett professionellt och empatiskt bemötande att börja använda direkt i ditt arbete

  • Inspiration att ta med dig tillbaka till ditt dagliga arbete

Målgrupp

Vår utbildning i bemötande är framtagen för dem som arbetar med människor. Det finns många verksamheter där ett professionellt och empatiskt bemötande är av yttersta vikt, allt från medarbetare inom kundservice, behandlingshem och hemtjänst till HVB- och LSS-boenden och inom socialtjänsten.

Upplägg

Utbildningen pågår under en dag där teori och diskussioner varvas med praktiska övningar.

Innehåll

I utbildningen utgår vi från att ge ett professionellt och empatiskt bemötande baserat på evidensbaserade förhållningssätt och metoder som kognitiv beteendeterapi, motiverande samtal (MI) och lågaffektivt bemötande (LAB).

Stort fokus ligger på att förmedla konkreta verktyg att använda i det dagliga arbetet för att ge bästa möjliga bemötande, även i utmanade och knepiga situationer.

I utbildningen behandlas följande delar:

  • Empatisk kompetens
  • Självkännedom och triggers
  • Grundläggande kriskompetens
  • Kommunikation – hur sker kommunikationen och hur löser du hinder i kommunikationen?
  • Icke-verbal kommunikation
  • Kundens tolkningsföreträde
  • Hur vi handleder och stöttar varandra i personalgruppen
  • ”Aldrig vi och dem” – hur vi ger näring till den nödvändiga vi-känslan mellan medarbetare och kund
  • Lättkränkthet hör aldrig hemma i arbete med människor
  • ”Jobbiga personer” är aldrig en ursäkt för ett dåligt bemötande

Utbildare

Ulf Lidman har över 40 års erfarenhet av professionella möten med människor. För honom är det avgörande att se människan, den enskilda individen, i varje möte. Först då kan du vara en god ledare, vägledare och mentor.

Ulf  är en flitigt anlitad utbildare och föreläsare för att implementera en positiv utveckling på arbetsplatser inom sina kompetensområden konflikthantering, bemötande och ledarskap. Hans spetskompetens ligger i att utbilda chefer och medarbetare i OBM och motiverande samtal (MI). Läs mer om Ulf →

Kommunikation

- hur sker kommunikationen och hur löser du hinder i den?

Icke-verbal kommunikation

och kundens tolkningsföreträde

Lättkränkthet

hör aldrig hemma i arbete med människor

Så kallade jobbiga människor

är aldrig en ursäkt för dåligt bemötande

Grundläggande kriskompetens

Hur vi handleder och stöttar varandra i personalgruppen

Empatisk kompetens

självkännedom och triggers

  • Har du några frågor?

    För frågor om utbildningen är du varmt välkommen att kontakta Peter Stjernfeldt, VD Sverigehälsan på peter.stjernfeldt@sverigehalsan.se eller 040-698 6001.

Uppdragsutbildning

Ulf Lidman
Ulf LidmanUtbildare

”Ett gott bemötande - en kompetens som aldrig får försummas."

Inspelad föreläsning med Ulf Lidman: