Att vara snarare än att göra – Saras lärdomar om krisstöd och mänskligt bemötande

Sara Norrby Wallin

Yrke:
Driver egna företaget Bygga samarbete som handledare, utbildare och kommunikationskonsult.

Utbildning:
Kris och krisstöd

  • ”Ju mer jag lär mig om kris och krisstöd desto mer tänker jag på vikten av att VARA i mötet med en krisdrabbad person eller grupp, snarare än att GÖRA.”

Fler tidigare deltagare

Sara Norrby Wallin har gått kris och krisstöd

Sara driver företaget Bygga samarbete, där hon arbetar som handledare, utbildare och kommunikationskonsult. När hon gick Sverigehälsans utbildning i krisstöd ville hon knyta ihop sina tidigare kunskaper inom KBT, samtalsstöd och krishantering, med praktiska verktyg för att möta människor i svåra situationer. Resultatet blev både nya insikter och en stärkt förmåga att hjälpa människor att bli snällare, tydligare och klokare på jobbet.

Hur kommer det sig att du ville gå just den här utbildningen?
– Jag har en del kunskap sedan tidigare och från olika håll om krishantering, samtalsstöd, KBT med mera. Nu ville jag knyta ihop de kunskaperna med krisstöd i fokus. Utbildningen kändes lagom omfattande och jag har sett att den återkommer över tid, så jag tänkte att den förmodligen är genomtänkt och etablerad.

Varför valde du Sverigehälsan?
– Sverigehälsan har gett ett seriöst och ambitiöst intryck i tidigare kontakter.

Vad tyckte du om utbildningen, föreläsaren och upplägget?
– Alla i gruppen hade intressanta erfarenheter och perspektiv att dela med sig av, och vi fick tillfälle att reflektera tillsammans i övningar.

Kris och krisstöd kan vara ett ganska tungt ämne, men Maria guidade oss genom det med trygghet, värme och engagemang.

Är det något som du särskilt tar med dig?
– Ju mer jag lär mig om kris och krisstöd, desto mer tänker jag på vikten av att vara i mötet med en krisdrabbad person eller grupp – snarare än att göra – även om görandet också behövs förstås. Jag tar också med mig en optimism: vi människor klarar mycket mer än vi tror, särskilt om vi får ett gott stöd från omgivningen!

Hur planerar du att använda dig av kunskaperna?
– I första hand i mina ordinarie uppdrag som konsult, där jag bland annat handleder chefer och utbildar i svåra samtal och annan kommunikation. I nästa steg skulle jag gärna vara en resurs vid krishantering i organisationer.

Vilka tror du har nytta av den här utbildningen?
– Många! Utöver behandlande personal av olika slag tänker jag att HR-konsulter, chefer med flera skulle ha nytta av den. Även om man inte möter krisdrabbade dagligen ger utbildningen en trygghet som gör det lättare att vara en klok medmänniska när någon i ens omgivning drabbas av kris.

Tack Sara!

Sara Norrby Wallin

Yrke:
Driver egna företaget Bygga samarbete som handledare, utbildare och kommunikationskonsult.

Utbildning:
Kris och krisstöd

  • ”Ju mer jag lär mig om kris och krisstöd desto mer tänker jag på vikten av att VARA i mötet med en krisdrabbad person eller grupp, snarare än att GÖRA.”

Fler tidigare deltagare

Kostnadsfria seminarier

Alla event →

Dela gärna!

Till toppen