Anpassa stödet utifrån individens behov
En utbildning i NPF och tydliggörande pedagogik och autonomistödjande pedagogik ger kunskap om och verktyg för att förebygga mänskligt lidande och ge bästa möjliga bemötande till de personer man möter. Därmed skapas de optimala förutsättningarna för en fungerande vardag och ett bättre fungerande liv.
Utbildningen ger grundläggande kunskaper om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och andra sårbarheter. Under utbildningen tittar vi på olika kartläggningsverktyg där vi skaffar oss kunskap om varje person vi möter i vårt arbete, för att kunna anpassa stödet utifrån individens behov. Vi tittar även på hur vi kan arbeta med tydliggörande pedagogik i vardagen och hur vi kan underlätta kommunikation med olika verktyg. Att anpassa miljön i verksamheten är en viktig förutsättning för att lyckas i arbetet och du lär dig därför hur miljön kan anpassas. Utbildningen har också fokus på hur vårt bemötande kan underlätta vardagen för dem vi arbetar med.
Fördelar med en utbildning i NPF och tydliggörande pedagogik:
- Djupgående förståelse för NPF och andra sårbarheter
- Praktiska kartläggningsverktyg för att identifiera individuella behov
- Konkreta strategier för tydliggörande pedagogik i vardagliga situationer
- Effektiva kommunikationsmetoder som underlättar samarbete
- Bemötandetekniker som förebygger utmaningar och skapar trygghet
Innehåll
Utbildningen i NPF och tydliggörande pedagogik består av tre fokusområden:
Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF)
Utbildningen ger generella kunskaper om diagnoskriterier och vilka svårigheter som kan uppstå i vardagen för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Målet är att du ska få större kunskap om diagnoserna och större förståelse för de anpassningar som kan behövas i vardagen.
Verktyg för individuell kartläggning
För att bygga upp det dagliga stödet och göra anpassningar krävs det kunskap om varje individ man möter. Under utbildningen får du tillgång till en rad kartläggningsverktyg att använda på individnivå. Man kartlägger behovet av stöd på individnivå för att säkerställa att stödet hamnar på rätt nivå. Att ha exempelvis ADHD betyder inte samma sak för alla. Vi kartlägger bland annat triggers och hur stress yttrar sig.
Tydliggörande- och autonomistödjande pedagogik
Det sista fokusområdet för utbildningen handlar om att skapa en tillgänglig lärmiljö och anpassat stöd i vardagen. Vi använder den kunskap vi nu skaffat oss inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i allmänhet och om individen i synnerhet. Vi tittar här på olika hjälpmedel, kommunikationsverktyg och stödsystem som finns att tillgå.
Utbildningen syftar till att
- ge ökad kunskap om barn, ungdomar & vuxna med NPF
- säkerställa individens rätt till inflytande och delaktighet i sina liv.
- skapa begriplighet, hanterbarhet och trygghet i mötet och samtalen
- komma vidare i samtalet med konkreta kommunikations- och samtalsverktyg utifrån olika individers behov av stöd och tydlighet. Några exempel på verktyg är: AKK, seriesamtal, ritprat, samtalsmatta, tydliggörande pedagogik och kat-kit.
- som handläggare känna sig trygg i samtalen med barn, unga och vuxna så att den enskilde får sina behov tillgodosedda.
Läs allt om Sverigehälsans öppna grundutbildning i NPF här →
Upplägg
Utbildningen kan genomföras i digitalt format eller fysiskt på plats hos er eller hos oss, beroende på era behov och önskemål. Vi kommer tillsammans fram till det upplägg som passar er bäst.
Handledning
Genom handledningen kopplas teori till praktik – deltagarna får feedback, kan ställa frågor och reflektera över alternativa lösningar. En erfaren handledare från Sverigehälsan leder reflektionsövningar där personalen får diskutera sina beslut och insatser under övningarna. Detta stöd under och efter utbildningen hjälper personalen att befästa nya kunskaper och arbetssätt i sitt dagliga arbete.
Utbildare
Jeanette Johansson Ånmark driver NPF-specialisterna i Norden AB och har över 30 års erfarenhet av socialt arbete. Hon har startat och drivit HVB-hem, skolor och LSS-verksamheter och har stor erfarenhet av att arbeta med personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Läs mer om Jeanette →
Ur innehållet:
Kunskap om NPF
Vilka svårigheter kan uppstå i vardagen?Större kunskap om diagnoser
= större förståelse för anpassningar
Kunskap om individen
Skapa trygghet och begriplighetKartläggning av stöd för individen
Hur kan den enskilde få sina behov tillgodosedda?
Anpassa stödet
Vilka hjälpmedel finns?Konkreta verktyg och stödsystem
Säkerställ att stödet hamnar på rätt nivå



