Bemötande inom god och nära vård

Få inspiration och konkreta färdigheter i bemötande 2.0 - ett professionellt och empatiskt förhållningssätt med individen i fokus

Bemötande inom god och nära vård2024-11-11T16:24:36+01:00

Ulf Lidman, Sverigehälsan

Om utbildningen

Nyckeln till god och nära vård är ett empatiskt bemötande som genomsyrar och kännetecknar allt från första intrycket till den positiva utvärderingen.

God och nära vård går inte att uppnå om inte samtliga i våra verksamheter sätter individen i fokus. Alla personer vi har förmånen att möta i vårt arbete har rätt till ett bra bemötande. Ett professionellt och empatiskt bemötande har potentialen att stärka både självkänsla och självförtroende. Det skapar tillit, ökar motivationen och främjar delaktighet. Ett negativt bemötande har dubbel kraft åt motsatt håll och förstärker negativa beteenden och raserar
relationen. I grunden handlar allt arbete med andra människor om ett gott bemötande, en kompetens som aldrig får försummas.

Sverigehälsans endagskurs i bemötande ger dig

  • En ny förståelse för dig själv och andra och hur du inom ramen för din profession har potential att påverka andra i en positiv riktning
  • Användbara strategier för ett professionellt och empatiskt bemötande att börja använda direkt på jobbet
  • Inspiration att ta med dig tillbaka till ditt dagliga arbete

Målgrupp

Vår utbildning i bemötande vänder sig till alla som arbetar med människor. Den passar alltifrån vård- och omsorgspersonal till medarbetare inom kundservice, callcenters, handel och butik, hemtjänst, HVB-hem, LSS-boenden, behandlingshem, socialtjänst, serviceyrken och vaktbolag. Listan går att göras lång, det finns många yrkeskategorier där ett professionellt och empatiskt bemötande är av yttersta vikt.

Innehåll

I utbildningen utgår vi från att ge ett ett professionellt och empatiskt bemötande baserat på evidensbaserade förhållningssätt och metoder som kognitiv beteendeterapi, motiverande samtal (MI) och lågaffektivt bemötande. Stort fokus ligger på att förmedla konkreta verktyg för att använda i det dagliga arbetet för att ge bästa möjliga bemötande, även i utmanade och knepiga situationer. Vi tar avstamp i kärnan av deltagarnas olika uppdrag där bemötande alltid är A och O.

I utbildningen behandlar vi dessa delar:

  • Empatisk kompetens
  • Självkännedom och triggers
  • Grundläggande kriskompetens
  • Kommunikation – hur sker kommunikationen och hur löser du hinder i kommunikationen?
  • Icke-verbal kommunikation
  • Kundens tolkningsföreträde
  • Hur vi handleder och stöttar varandra i personalgruppen
  • ”Aldrig vi och dem” – hur vi ger näring till den nödvändiga vi-känslan mellan medarbetare och kund
  • Lättkränkthet hör aldrig hemma i arbete med människor
  • ”Jobbiga personer” är aldrig en ursäkt för ett dåligt bemötande

Lärare

Ulf Lidman Sverigehälsan

Utbildningen leds av Ulf Lidman

Ulf har över 40 års erfarenhet av professionella möten med människor. För honom är det avgörande att se människan, den enskilda individen, i varje möte. Först då kan du vara en god ledare, vägledare och mentor. Tekniker, metoder och modeller är och måste vara helt underordnade det relationella. Han spetskompetens ligger i att skapa hållbara förbättringar hos såväl individer som arbetsplatser.

Ulf Lidman …

  • brinner för att utbildning ska leda till förbättring och mätbara resultat
  • är en flitigt anlitad utbildare och föreläsare för att öppna för och implementera en positiv utveckling på arbetsplatser inom sina kompetensområden konflikthantering, bemötande och ledarskap
  • har specialistkompetens inom tvärkulturella möten relaterade till ledarskap och hantering av konflikt, mental ohälsa, missbruk och relationella utmaningar med erfarenhet av arbete över fyra kontinenter med pågående uppdrag i Sverige, USA, Centralamerika och södra Afrika
  • har magisterutbildningar i tvärkulturellt ledarskap och psykoterapi
  • har studerat ledarskap, konflikthantering och organizational behavioral management (OBM) vid Harvard
  • samarbetar kontinuerligt med näringsliv, offentliga förvaltningar och verksamheter
  • spetskompetens i att utbilda chefer och medarbetare i OBM, motiverande samtal (MI)

Datum

Nytt datum publiceras inom kort.

Utbildningskostnad

  • 3 000 kr inkl. moms
  • Fakturering sker vid kursstart

Avbokningsregler

Avbokningar tas emot skriftligen via mail till info@sverigehalsan.se. Om avbokning sker mindre än 5 veckor före kursstart debiteras kursavgiften i sin helhet. Som avbokningsdag räknas det datum vi mottar din avbokning. Som privatperson har du alltid 14 dagars ångerrätt efter signeringen om inte utbildningen har startat.

Räntefri avbetalning i upp till 24 månader

Delbetala utbildningen via vår samarbetspartner Human Finans.

Human Finans

Individuell avbetalningsplan

Kontakta oss gärna så kommer vi fram till en lösning som passar dig.

Inspiration

Skräddarsydd utbildning?

Vi anpassar gärna utbildningen efter era behov och önskemål – på plats hos oss, hos er eller på distans. Implementeringsstöd och handledning kan också läggas till! Förfrågan →

DATUM

Malmö: Nytt datum publiceras inom kort

ANMÄL DIG SENAST

Anmälan är öppen så länge det finns platser kvar!

LÄNGD

1 dag

KOSTNAD

3 000 kr inkl. moms

Vill du ha mer information?

Har du frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig på 040-698 6000. Du kan även fylla i formuläret så får du snart mer information om utbildningen.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Relaterade utbildningar

Inspiration

Till toppen